lørdag 13. november 2010

NCMI Retreat

Den førse halvdelen av denne uka har jeg vært på retreat med Den Norske Israelsmisjonen, og Janne fra Frikirken. Vi var samlet fra Haifa, Tel Aviv og Jerusalem i Nahsholim, en kibbutz ved sjøen mellom Haifa og Cæsarea. Varme, havet med lang og hvit sandstrand, fint og grønt, hengekøyer... Jeg hadde noen gode dager med avslapning, fellesskap, oppdateringer fra arbeidet ++

Nahsholim er ikke så ille :)

Jeg kjenner ikke så godt de andre stedene Israelsmisjonen driver arbeid i Israel, så for min del fikk jeg møte de andre som jobber gjennom Israelsmisjonen i Israel, og høre hva de drive med. Så jeg fikk høre om Ebenezerhjemmet, som er aldershjem for messianske jøder og kristne arabere, og Beit Eliahu menigheten i Haifa, som har 60 års jubileum. I Tel Aviv er det Immanuelkirken som er arbeidet, og derfra fikk jeg og møte den norske volontøren som jobber der.
En familien fra Ungarn, som for tiden er i Haifa, var også med. De fortalte mye om menigheten som de driver. Hvordan de har hatt mye vekst og alle de positive tingene som skjer.
Det er inspirerende og oppmuntrende å høre om alt arbeidet som skjer her i Israel. Hvor mye positivt som kommer ut av det som drives!

Oppdateringer fra arbeidet, og noe av planene videre var en del av programmet. Ellers var det også å ha det hyggelig sammen. Vi reiste en tur til forhistoriske grotter ved karmelfjellet. Der var det fullt av fossiler, og det ene fjellet var bare fossiler. Vi så en film om hvordan livet hadde vært på den tiden osv., og kikket rundt. Funnene var visst så gamle som 80 000 år gamle etter det jeg husker.

I en grotte
Janne og meg foran fossil-fjellet

Det var ganske mange barn med, så vi tok også en tur til en liten dyrehage. Der var det mange ulike dyr og fugler. Var blant annet fire sjimpanser der. Og når de fikk mat, var det en av de som ikke var likt av de andre. Derfor, hver gang den forsøkte å komme nærmere for å få mat, ble den jaget vekk. Det er ikke så lett i denne verdenen for dyrene heller...

Spennende å få ha en slange på seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar