mandag 8. februar 2010

Ferie... Tyrkia? Nei, Praha!

Forrige søndag skulle vi til Antalya i Tyrkia. Vi hadde pakket for å bo på all-inclusive hotell og ha en avslappende ferie på et hotell. Vi satte oss i sheruten som skulle ta oss til flyplassen og kjørte avgårde. Plutselig ringer telefonen min. Jeg tar den, og såør hvem det er. Det personen i den andre enden sier er "Where are you?". Jeg sier at vi er i Jerusalem, på vei til flyplassen. Da sier personen at flyet vårt går, og at vi må være på flyplassen om fem minutter. Jeg skjønner ingen ting. På bilettene våre star det at det går om 3,5 timer... Jeg trodde at de tok feil, men det gjorde de ikke...

På flyplassen var det ikke noe fly, og reiseselskapet som var ansvarlige hadde gått hjem for dagen. Vi ringte dermed de vi hadde kjøpt bilettene av i Jerusalem og forklarte situasjonen: Ingen hadde sagt ifra til oss at flyet gikk 3 timer tidligere enn det som sto på bilettene våre!

Vi ventet en stund på flyplassen, og etter noen telefoner ble det klart at enten måtte vi reise neste uke, eller så måtte vi reise til Praha neste dag - det eneste stedet det gikk fly til gjennom det reiseselskapet. Dermed reiste vi tilbake til Jerusalem, og til reiseselskapet. Etter enda flere diskusjoner der, endte det opp med at vi fikk biletter til Praha.

Da var det bare å reise hjem igjen, pakke litt varmere klær, sove et par timer - og så reise til flyplassen, igjen.
Denne gangen gikk flyet som planlagt, så den planlagte Tyrkia-ferien ble forandret til en Praha-ferie.

Framme på hotellet var vi ganske slitne, så første dagen gikk med til å sove og spise middag. For min del ble ikke den første natta så behagelig. Jeg kastet opp en del ganger, og sovna på badet. Så neste dag var jeg temmelig sliten - så neste dag tilbragte jeg på hotellrommet.

Resten av dagene gikk vi rundt i Praha. Det er en veldig fin by! Mange pene bygninger og kirker, og flere kirker... Vi fikk med oss de mest besøkte stedene: charlesbridge, gamlebyen, mange kirker osv...
Det ble noen cafebesøk ettersom det var KALDT, og en del turer med metroen, ettersom det var den greieste måten å komme seg rundt på, til og fra hotellet.
Det var mitt første møte med snøen i år. I byen var det ikke så kjempestore mengder, og det som lå i gatene ble måkt vekk. Men det var snø!

Pen utsikt!

 
Utenfor en av de mange kirkene

  
Old Town

  
På Charles Bridge

  
Old Town by night

  
Med en tradisjonell type kringle

  


 
Starbucks!

Alt i alt hadde vi en fin ferie, selv om den ikke ble som planlagt.

Nå er vi trygt tilbake i Jerusalem, og har fått nytt visum!
Takk for all forbønn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar