mandag 18. juli 2011

Bare noen få dager igjen...

Nå går det mot slutten av oppholdet mitt.
Onsdag var min siste dag på Caspari. I det siste har jeg fått jobbe en del med et nytt biblioteks system for Caspari. For meg har det vært veldig lærerikt, og det har krevd ganske mye tålmodighet. Å utvikle et system, finne ut hva som kan fungere best, testing og så videre. Desverre kom vi ikke helt i havn før jeg var ferdig, men det er ikke veldig mye som gjenstår.

Før jeg reiste hit for Caspari og Israelsmisjonen var jeg på sommerstevnet, hvor jeg fikk forbønn, og dette verset ble lest under gudstjenesten:

Da sa Herren til meg: "Si ikke at du er ung! Alle jeg sender deg til, skal du gå til, og alt jeg befaler deg, skal du tale. Vær ikke redd for dem, for jeg er med deg og berger deg" - Jer 1,7-8

Det er et vers jeg har tenkt på flere ganger gjennom året her. Mange ganger når jeg har følt at, ja, jeg er veldig ung, og de fleste rundt meg er eldre enn meg. Men det betyr like vel ikke at jeg mindre å komme med. Alle har ulike gaver, og hvor viktig det er å være bevisst på sine gaver og hvordan man kan bruke dem for å ære Gud. Og hvordan Gud hjelper deg uansett hva du møter på.

Forrige gang jeg var her, med GUS, var jeg i ganske mange ulike menigheter, og fant ikke før helt på slutten en plass hvor jeg følte meg hjemme. Denne gangen ble jeg anbefalt en kirke den første uka, og jeg gikk dit for å se hvordan det var. Denne kirka har jeg nå gått i hele tiden mens jeg har vært her, og jar trivdes veldig godt. Vi er et fellesskap av flest internasjonale som jobber eller studerer her, men også noen som er herfra.

Torsdag og fredag var mine siste dager med jentene i Jeriko, som jeg har vært med regelmessig dette året. En psykolog fra Finland hadde et opplegg med dem om å kjenne seg selv, selvtillit, tenke positivt og så videre. I tillegg hadde vi aktiviteter. Torsdag var vi i Jeriko, mens på fredag var vi i Betlehem. I Betlehem besøkte vi og en plass med mange ulike spill og aktiviteter, som bilsimulator osv. Vi var en tur på Shepards Field, hvor mange av dem var for første gang. Og alle fikk lage hvert sitt armbånd.

Vi skulle velge en frukt eller grønnsak som vi ville være, og fortelle hvorfor


Lager kyllingsandwich

Lager armbånd
Hall med ulike spill og aktiviteter
Så var jeg en tur opp til Nablus og Sebastiya, hvor det er mye arkeologi å se på. Gamle ruiner av blant annet  stadium, teater, kirke, bymurer, osv, og en gammel moske og korsfarer-festning. Ruiner som kan dateres tilbake fra mange forskjellige perioder.




Så på fredag setter jeg meg på flyet og reiser tilbake til Norge. Året her har vært helt fantastisk, og det blir utrolig rart å skulle reise fra alle jeg har blitt kjent med. Reise fra det livet jeg har hatt her, og komme tilbake igjen til Norge. Jeg er utrolig takknemlig for å ha hatt muligheten til å være her.

2 kommentarer: