tirsdag 5. oktober 2010

Nordmenn og dansker på tur!

Jeg har vært ganske mye rundt omkring i det siste. Forrige helg var jeg en tur i Birzeit og så kjente igjen, og var i arabisk bryllup. Det var et ganske annerledes bryllup enn hva jeg er vant med fra Norge, og absolutt en god opplevelse! Masse pynt, mange festkledte mennesker, en herlig kveld. I Norge er jeg jo vant med sermoni i kirken, middag med lange taler osv. Men dette var et muslimsk bryllup. Vanligvis er disse menn og kvinner atskilt, men dette var mixed, så derfor hadde de fleste kvinnene slør og var anstendig kledt. Brudeparet satt på en scene midt i salen, det var flere storskjermer slik at man kunne se alt som foregikk, masse dansing - egentlig var hele mesteparten av kvelden dansing. Mennene danset dabke, og brudeparet ble løftet opp på stoler, de dele bryllupskaken, brudgommens familie gav bruden mange gullkjeder og ringer. Det var en annerledes bryllupsopplevelse for meg.

Pyntet til bryllup :)
Men jeg har også vært på noen andre turer, sammen med andre nordmenn og dansker: Knut Helge, Hege, Jonatan, Tesfay, Leah, Elon og Louise. På torsdag tok vi en tur ned til dødehavet og fikk med oss de viktigste attraksjonene: Qumran, Ein Gedi og selvfølgelig selve dødehavet. Qumran hadde jeg jo ikke besøkt før, så det var interessant å se det stedet også.









Så har jeg vært en tur i Gallilea på et møte. Det var ute i naturen, ute i skogen! Her var det samlet både israelere og arabere. Det var lovsang på hebraisk og arabisk, talen var på arabisk og ble oversatt til hebraisk + russisk og engelsk. Det er herlig å se et sånt mangfold av mennesker, språk og kulturer samlet på en plass. Og alle har Jesus til felles. Alle er en del av den store familien og fellesskapet vi har i Jesus skal nettopp være sterkere enn de tingene som gjør oss forskjellige.
Noe av teksten var fra 2. mos 32, om hvordan Aron ble påvirket av folket mens Moses, som var med Gud, så at de syndet mot Gud.


Worship!


Vi var der og som representanter for Caspari og hadde derfor med oss bøker og cder som vi solgte.




I tillegg til å oppleve mer av landet, gikk det og i litt tverrkulturell kommunikasjon mellom norsk og dansk kultur. Mitt danske vokabular har så smått fått litt forbedringer, og jeg har lært litt om ulike danske dialekter, ettersom hvor man kommer fra og om man kommer fra byen eller landet.

Obligatorisk stopp på Aroma, Ice-coffe :D :D

1 kommentar:

  1. Herlig! Veldig gøy å lese om hva du opplever, Heidi! Må si jeg savner dette landet utrolig mye! Og siste bildet, is-kaffe fra Aroma, jeez!! Jeg vil ha!

    Lene

    SvarSlett