fredag 4. desember 2009

It's December!


Desember har begynt, og normalt på denne tiden begynner man å komme i litt julestemning. Jeg må si at det ikke er så lett her, men vi prøver så godt vi kan. Har pyntet litt i leiligheten i Jerusalem, hengt opp sjokoladekalenderene vi fikk fra GUS og hører på litt julemusikk. På studentsenteret  i Birzeit har de og to juletrær som er vevldig pent pyntet, og det er veldig koselig!

Denne uka har jeg vært ulike steder hver dag. På mandag var jeg i Jeriko og var med på drama/dans med none barn der. De skulle lære en Palestinsk dans, og jeg tror ikke den var så enkel, så de begynte med det. Så hadde vi en dramalek hvor vi skulle spille et yrke uten å bruke ord. Det var gøy, og de var flinke.
Tirsdag var jeg i Birzeit på studentsenteret, og onsdag i Tel Aviv. I tillegg til å dele ut mat, kunne de også få bøker denne gangen. Hadde bøker på arabisk, hebraisk, amharisk og engelsk. De ble veldig glade for dem, og alle Biblene på amharisk ble gitt ut!
På onsdag var jeg i Jerusalem. Først i butikken, men senere på dagen reiste vi og pakket DVDer.
Det er mer jobb en man tenker over. Inn i ale coverene skal en forside inn - og den må selvfølgelig være rett vei. Også skal selvfølgelig DVD-platen inn, og i tillegg skulle det et klistremerke inn i hvert cover. Vi var fem stykker, og ordnet ca 800 DVDer...

I går hadde vi vår 4. hebraisktime. Så nå har vi lært å lese hebraisk med vokaler, men skjønner ikke alt vi leser, men det er jo sånn vi lærer. Synes det er veldig gøy å lære et helt nytt språk med helt ulike bokstaver fra våre!
Jeg får og med meg litt arabisk gjennom å snakke med folk, lærer nye ord og utrykk! Så jeg kan lese hebraisk, men kan flere ord og utrykk på arabisk...

3 kommentarer:

  1. er fint å følge med på bloggen din. Det virke så spennende. Bra at du trives:)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Det ser ut som Ahmed og Imad har oppgradert pynten på juletreet i år;) Moro å lese om oppholdet deres og få vekket opp litt gamle minner!

    Hilsen Jon Sondre (var i Israel med GUS ifjor)

    BTW: Jeg finner kun din og Anne Martes blogg, har Heidi blogg? Hva er nettadressa isåfall?

    En ting til! Hils HJERTELIG Abu Firas og hans familie fra meg (hils fra John, ikke Jon Sondre), si at jeg savner dem:) På forhånd takk!

    Guds velsignelse!

    SvarSlett
  3. RETTELSE: Mente om Lene hadde blogg selvfølgelig:)

    Hilsen Jon Sondre

    SvarSlett