søndag 1. november 2009

Tre dager har gått...


 
Nå er jeg vel framme i Jerusalem, og har vært her i tre dager. Dagene har vært fulle av inntrykk.
Vi bor i en leilighet med et utrolig koselig amerikansk ektepar. På taket bor det en hund som bjeffer hver gang vi kommer hjem igjen, og vi har selvfølgelig vært å hilst på den...
Om natta har jeg våknet noen ganger sånn i fire-halv fem tiden av bønn fra moskeen. Det er ganske uvant, men nå putter jeg plugger i ørene så jeg får sove...


Senga mi, som er veldig god!

 
Fra taket

Vi har hatt en dag med Ingjerd og en dag med Janne og en dag alene. Utrolig bra dager, men det er og slitsomt å komme til en ny kultur og et nytt land og utforske det.
Jeg har tatt arabisk buss, som er ganske billig. Så selv om vi er turister, så gjør vi noen ting som lokalbefolkningen gjør.
I går var vi innom Gravhagen, som er det andre stedet man tror at Jesu grav kan ha vært. Vi spiste også falafel på Papa Andrea som jeg og gjorde forrige gang jeg var her.


Falafel! 


Gordons golgate

I dag har vi vært på holocaustmuseet Yad Vashem. Det er andre gangen jeg er der, men det er verdt å få med seg, vevldig sterkt. Vi var og i vanntunnelene i City og David. Kjempespennende! Gikk i vann i tunnnelen, på det dypeste var det over knærne. En smal og lang tunnel.

 
 
Inne i vanntunellen
 
 


Har og vært noen turer i gamlebyen. Der er det masse liv! Mange som skal prøve å selge deg ting, og begynner gjerne med å spørre hvor du kommer fra... Synes det er litt slitsomt etterhvert, så overser ganske mye av det...


Vel, det var et kort sammendrag av noe av det jeg har gjort her så langt.

Takk for at vi har kommet vel frem.
Be om at vi må lære språket og kulturen, og at jobben må bli bra.

4 kommentarer:

  1. Heidi!

    Det her ser jo heilt fantastisk ut!:) Har verkeleg vatn i munnen mtp. falafel på Papa Andreas - et ein for meg òg! Du kjem til å få det kjempeflott i Israel!

    Klemmer frå Thailand:)

    SvarSlett
  2. Godt å høre at du er framme og har det bra, Heidi! Du er med meg i tankene.
    Lykke til videre med oppgaven dere har foran dere.

    Mari J.S

    SvarSlett
  3. Åååå, bringer tilbake masse gode minner! Håper dere kommer til å få mye ut av disse neste månedene - dere må jo komme hit til våren og overbevise meg om at Israel er stedet å reise neste år!:D hils anne marte!
    Loads of blessings!
    klem fra sophie

    SvarSlett
  4. mmmmm. jerusalem. mmmmm. falafel. mmmmm.
    det virker du som har det superbra!!!:) israel er noe for seg selv altså, og det er forresten du også:D hihi. ha det fint, og blogg mye for jeg er en flittig leser!:)

    SvarSlett